Met affiliate marketing kun je eenvoudig geld verdienen als zowel verkoper/adverteerder als website-eigenaar/affiliate. Ondanks dit vrij gemakkelijk is, is het aan te raden om je eerst wat te verdiepen in affiliate marketing, zeker als verkoper. Daarom leggen wij voor je de belangrijkste affiliate marketing termen uit.
Adverteerder en affiliate
Affiliate marketing houdt in dat iemand met een website reclame maakt voor een product of service van een ander bedrijf of organisatie, waarbij de website-eigenaar (affiliate) commissie krijgt op de verkochte producten/services die via deze reclame zijn verkocht.
Affiliate marketing gaat dus over drie partijen: de consument, de adverteerder en de affiliate. De adverteerder geeft de affiliate een commissie voor iedere aankoop of lead verkregen vanuit de advertenties op de website van de affiliate.
Leads
Een lead is een actie die een persoon doet op de website van de adverteerder, en die uiteindelijk voor een verkoop kan zorgen. Een lead wijst dus naar een potentiële klant die geïnteresseerd is in de producten en/of services.
Leads geven de adverteerder meer informatie over die persoon. Vult iemand bijvoorbeeld een online offerte in, dan heeft de adverteerder het e-mailadres, telefoonnummer en de naam van deze persoon. Leads geven de adverteerder dus de mogelijkheid om de potentiële klant individueel te contacteren.
Wanneer deze lead is ontstaan doordat iemand klikte op een advertentie – op de webpagina van de affiliate dus- krijgt de affiliate een commissie.
Cost Per Lead (CPL) / Cost Per Action (CPA)
Dit een model binnen online marketing, waarbij de adverteerder de website-eigenaar (affiliate) betaalt voor iedere lead. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een product, een formulier invullen, aanmelden voor een nieuwsbrief, et cetera. Bijvoorbeeld, wanneer een bezoeker op een advertentie klikt naar de website van de adverteerder en vervolgens op deze website een contactformulier invult, betaalt de adverteerder bijvoorbeeld 2 euro. De CPA/CPL is dan 2 euro voor ieder ingevuld contactformulier. Deze commissie wordt op voorhand afgesproken.
Cost Per Click (CPC)
Een ander model is Cost Per Click. Dit zijn de kosten die de adverteerder de affiliate (website-eigenaar) moet betalen voor een klik op de advertentie.
Echter hoeft zo’n klik niet per se te resulteren in een aankoop of offerte; meestal zijn hier meerdere klikken voor nodig.
Conversieratio
Het conversieratio is het percentage dat het aantal voltooide acties (leads) ten opzichte van het totaal aantal klikken weergeeft.
Conversieratio (%) = leads / aantal klikken
Wanneer er dus honderd mensen op een advertentie hebben geklikt naar een webshop voor computers, en één persoon daadwerkelijk een computer heeft gekocht, dan is de conversieratio 1 procent.
SEO
SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. Dit betekent dat een website geoptimaliseerd wordt om hoger te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines. Dit doe je bijvoorbeeld door de juiste trefwoorden (keywords) in je website te verwerken. Door deze optimalisatie is de website beter zichtbaar, wat uiteindelijk zal leiden tot meer bezoekers. SEO is daarom ook erg belangrijk voor affiliate marketing; hoe meer bezoekers je hebt, hoe groter de kans dat een bezoeker op een affiliate link klikt en wellicht een aankoop doet.
Ad-blocker
Een ad-blocker is een extensie voor je webbrowser die ervoor zorgt dat de meeste online advertenties niet worden getoond. Een dergelijke extensie is van negatieve invloed op affiliate marketing, omdat de advertenties hier meestal niet doorheen komen.